بخشی از متن فایل (word) هوش هیجانی(بهره وری هیجانی, ارزیابی هیجانی و تنظیم هیجانی)در افراد با اختلال یادگیری (اختلال خواندن, ریاضی,شناخت اجتماعی, نوشتن,اضطراب اجتماعی) و عادی با توجه به چپ دستی :
سال انتشار : 1394
نام کنفرانس یا همایش : همایش ملی روانشناسی و مدیریت آسیب های اجتماعی
تعداد صفحات :16
چکیده مقاله:
دانش آموزان دارای اختلال یا دیدی با وجود آنکه در اکثر مواقع از رشد طبیعی برخوردارند, نمی تواند پیشرفت تحصیلی مطلوبی داشته باشد و با سختی به تحصیل ادامه می دهند و یا ترک تحصیل می کنند که این به نوبه خود صدمات اجتماعی, اقتصادی, فرهنگی و عاطفی - روانی بسیار برای ایشان و جامعه به دنبال دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر در بررسی هوش هیجانی در افراد با اختلال یادگیری و عادی با توجه به چپ دستی است که به این پژوهش از دو هم بستگی می باشد, 500 نفر از دانش آموزان پایه پنجم و ششم شهر زاهدان (سال تحصیلی 94 - 93) با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای بهره گرفته شد برای گردآوری اطلاعات پرسش نامه هوش به (ئکسلر) هوش هیجانی (شوت) اختلالات یادگیری (کلورادو) و دست برتری (چاپمن) تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون رگرسیون با استفاده از نرم افزار Spss در 20 در سطح معنا داریم 0.05>p شرط گرفته است. نتایج آزمون رگرسیون بیانگر رابطه من با دار و منفی بین اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال ریاضی با تنظیم هیجانی و بهره وری هیجانی است و اختلال شناخت هوش هیجانی رابطه مثبت دارد همچنین نشان داد چپ دستی و هوش هیجانی رابطه مکثی با هم دارند. افزایش اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال ریاضی منجر به کاهش تنظیم هیجانی و بهره وری هیجانی می گردد. و هوش هیجانی در افراد با اختلال شناخت اجتماعی بیشتر از افراد بدون اختلال شناخت اجتماعی است. همچنین هوش هیجانی افراد چپ دست کمتر از افراد راست دست می باشد.